Analýza klíčový slov – 1. Sběr dat

Naprostý základ analýzy klíčových slov je správný výběr frází a dat k analýze.

  1. Vlastní nápady
  2. Tématické weby
  3. Konkurence
  4. Vyhledávače a našeptávače
  5. Vlastní web

1. Vlastní nápady

Na začátku projektu si do myšlenkové mapy zanesu všechny tématické celky, kterým se chci v klíčovce věnovat. Doporučuji vám si hned nápady na fráze zapisovat do Excelu. V průběhu tvorby klíčovky se určitě vaše myšlenková mapa značně rozroste, a proto doporučuji si nápady zapisovat.

Je to podobný systém jako při tvorbě PPC kampaní. Zamýšlím se, které výrazy patří tématicky k sobě, a tvořím menší „sestavy“ podobných frází do myšlenkové mapy.

Tip: Zeptej se kolegů, klienta, na témata, které by v klíčovce neměli chybět. Určitě vás přivedou na zajímavá témata. Například firma nabízí kurzy se speciální akreditací a lidé by mohli hledat kurz právě s danou akreditací.

Zde je příklad, jak by takový mapa mohla vypadat na začátku projektu. K vizualizaci používám Coggle. Začínal jsem klasicky do sešitu, ale postupem času jsem už neměl kam psát 😉

Myšlenková mapa
Vizulizace klíčových slov do myšlenkové mapy pomocí Coggle.com

Tip: Celkem dobře mi pomáhá i Google Keyword Planner. Stačí zadat váš web nebo konkrétní klíčová slova a program sám nabídne Ad groups. Rovnou si dané fráze zkopírujte do svého Excelu s frázemi.

Google Keyword Planner
Google Keyword Planner

 

Protože jsem rozený PPCéčkař, tak si rovnou vytvořím kombinace klíčových slov v key word generátoru. Pro rychlé vytvoření několika kombinací slov doporučuji tento KeyWord Builder nebo slovenský nástroj, který navíc pracuje s diakritikou.

Ultimate Key Word tool
Ultimate Key Word Tool

Tip: Pro větší množství kombinací byste se v KW toolu uklikali. Mnohem rychlejší způsob generování kombinací slov je v Power Query. Jednoduchou šablonu naleznete v mém předchozím článku KW-Builder.

2. Tématické weby

Ty vám pomohou, pokud vytváříte klíčovku i pro content plán nebo chcete být ve vyhledávání vidět i na blogová témata. Prostě být s zákazníkem už u fáze SEE a THINK. Jak najít blogy, které potřebuji? Googlovat.

Tip: Dobře, fungují různé modifikátory, jak si pomoci i s tímhle. Já používám modifikátor, který projde pouze blogy. (Weby, které umožnují čtnářům přispívat ke článkům.)

Modifikátor inblogtitle
Modifikátor do Google: inblogtitle

Je možné použít i tento příkaz, ale ten najde jen blogy, které mají slovo “blog” přímo v titulku nebo URL, což je jen menšina.

Naopak pro více webů můžete použít jednoduché intitle:klíčová fráze. Modifikátory vám ušetří spoustu času. Tady máte pár zajímavých článků: pokud vás zajímají další zajímavé kousky v Google a nebo přímo nápověda ze Seznamu. Pro větší kouzelní můžete použít ještě URL modifikátory. Bavte se.
Pokud cílíte na zákazníky ze zahraničí, tak nesmíte vynechat Answer the public. Boží stránka, která projde fráze, na která se klíčové slovo “lepí”. Předložky, otázky obsahující dané KW a další. Však si to vyzkoušejte 🙂 Výsledek si můžete sáhnout v csv. nebo v drsňácky vypadající vizualizaci.
Answer the public pro analýzu klíčových slov
Výsledek z nástroje Answer the public
Hledané fráze najde v jazyce, který mu zadáte. Bohužel čeština ani slovenština tam není. Ještě bych chtěl zmínit nástroj soolve.com. Ten projde nejenom Google, ale i Yahoo, bing, vyhledávání na YouTube nebo v Amazonu nebo z porátlu answers.com. Nově přidali i hledání na Netflixu, weather.com, buy.com a ebay.com. Všechny výsledky se vám pak uloží v csv.
Soolve vizualizace
Soolve.com nedávno přidal další možnosti dotazování
Tip: Pokud byste opravdu chtěli něco pro české výrazy, tak zkuste nástroj SEMOR. Je zdarma. Výhodou nebo nevýhodou je, že navrhne mnohem více KW, s čímž je spojené i větší množství balastu. Jak můžete vidět, na slovíčko TEFL mi našel nástroj našel přes 500 výrazů.
ahoj alt
Nástroj na anlýzu klíčových slov od SEMOR

 3. Konkurence

Dalším zdrojem zajímavých témat a klíčových slov je bezesporu konkurence. Jak vlastně zjistím, kdo je moje konkurence? Úplně nejjednodušší je zadat do Google related:klientův web. Je to jeden z modifikátorů, který najde podobné weby.

Modifikátor related
Modifikátor do Google: related
Kromě inspirace si můžete stáhnout i názvy produktů, které prodává, nebo produktové řady a jaké landing pages má vytvořené. Jak tohle všechno stáhnu?
  1. Pomocí dat ze sitemapy
  2. Scraping webu
  3. Projít si web ručně

1. Analýza frází ze sitemapy

Použití této možnosti si předem dobře rozmyslete. Ne vždy se vám vyplatí strávit čas s sitemapou konkurenta.
Kdy se mi to vyplatí?
Kdy se mi to nevyplatí?
Ok, chci jít do toho. Tak jak na to?
Běžte na školení Pavla Ungra.
  1. Stažení sitemapy
  2. Nahrání do Open Refine a fetch URLs
  3. Vyfiltrování pouze titulků
  4. Očištění nepotřebných částí z titulků

2. Scraping webu

Scraping se nazývá kopírování určitých dat z webu pomocí nástroje. Můžete například stáhnout pojemnování kategorií vašeho konkurenta nebo konkrétní názvy produktů z určitých řad. Můj nejoblíbenější tool je rozšíření do Chrome – Scraper. Používám ho už přes rok na doporučení Libora Jarolíma. Jde s ním dělat přímo zázraky. Uvedu vám příklad, jak ho můžte použít do klíčovky. Chcete si stáhnout názvy všech produktů, co mall prodává u smart tv a nechcete to tupě kopírovat. Nainstalujete si rozšíření. Kliknete pravým tlačítem na název jednoho z produktů (v příkladě Sony BRAVIA …) a stisknete Scrape similar. Hned vám vyskočí jak URL produktů, tak názvy titulků.

Příklad použití rozšíření scraper
Scraper – můj nejoblíbenější tool na scraping webů

Použití scraping nástrojů je mnohem širší než je analýza klíčových slov. Ale o tom zase v jiném článku 😉

2. Projít si web ručně

Prohlédněte si weby konkurence a načerpejte inspiraci pro myšlenkovou mapu nebo přímo fráze do klíčovky. Pro rychlé zkopírování několika názvů sekcí apod. se vám hodí zas jiný scrapingový nástroj – Linkclump. Je to takový méně šikovný brácha Scraperu. Přesto vám urychlí práci, pokud potřebujte zkopírovat titulky pár odkazů z webu. Využijete ho častěji v jiných případech, snad vám proto k jeho použití stačí následující gif jako ukázka.

link clump pro analýzu klíčových slov
Nastavení a příklad použítí rozšíření Link clump

4. Vyhledávače a našeptávače

  • Dalším zdrojem frází jsou samotné vyhledávače.  Můžete si navrhované fráze stahovat přímo z Google Key word planner, který zmiňuji výše. Nebo návrh klíčových slov v Skliku.
  • Návrh klíčových slov Sklik

  • U Skliku ještě zůstanu. Je to skvělý nástroj, když potřebujete klíčovku rychle a efektivně. Vykašlete se na hledání inspirace na Google, scrapování a pod. Prostě si otevřete návrh klíčových slov.
  • Návrh klíčových slov Sklik
    Kde se návrh klíčových slov od Skliku skrývá?
  • Vložíte pouze ty “nejklíčovější” klíčová slova, která jsou nejdůležitější pro vaši klíčovku, a přidáte si je do výběru a takto pokračujete.

Tip: K práci v Skliku doporučuji použít rozšíření Sklik do Chrome. Píše o něm Martin Kolčaba na svém blogu. Krásný článek i s video návodem udělal před několika lety Lukáš Kašpar. Abyste viděli, jak je jednoduchý, přikládám GIF ukázky jeho použití.

Sklik Návrh klíčových slov - rozšíření
Rozšíření pro návrh klíčovách slov z Skliku

Co se týče hledanosti daných slov, tak je berte orientačně. Pokud byste potřebovali přesnější informace o hledanosti některých slov, projděte si search.seznam.cz/stats/. Můžete si hledanost dále rozdělit podle zařízení, hledanost pouze ve zboží nebo si zobrazit hledanost pro konkrétní dny.

Detailní zobrazení hleadnosti na Seznamu
Detailní zobrazení hleadnosti na Seznamu
  • Marketing Miner

  • Já používám pro klíčovku Marketing Miner, který bere data jak z Skliku, tak z Googlu a má vše automatizované, takže nestrávím u klíčovky celou věčnost. Pro dodání návrhů dalších klíčovách slov má Marketing Miner hned dva minery – Našeptávač a AdWords návrh. Proklikněte si oba odkazy. Najdete tam návody, jak minery fungují.

Tip: Při využívání Našeptávače i AdWords suggest doporučuji použít pouze ty nejrelevantnější klíčová slova a s přesným typem shody. Jinak se vám do výstupů nabalí velké množství balastu a to opravdu nechcete procházet.

Existuje velké množství dalších nástrojů jako kwfinder, ubersuggest.org apod. ale ty nevyužívám, protože mají buďto nějaké omezení v neplacené verzi, nebo prostě produkují spoustu balastu.

5. Vlastní web

Nejlepším zdrojem klíčových slov je nakonec stejně váš vlastní web.

  1. Google Analytics
  2. Google Webmaster Tools
  3. Google AdWords
  4. Sklik
  5. Bing

Google Analytics

Pro klíčovku používám data organické hledanosti a interní hledání. Při ukládání těchto hledaných frází si můžete rovnou stáhnout i data o konverzním poměru, bounce rate nebo další metriky, které pro vás mohou být zajímavé.

Interní hledání v Google Analytics
Přehled interního vyhledání stránky v Google Analytics
organická hledanost Google Analytics
Přehled hledaných výrazů z orgaické hledanosti v Google Analytics

Google Webmaster Tools

V Google Analytics si všimněte, že nejvíce návštěv chodí z key word (non provided). Pro zjištění i těchto frází, které s Google Analytics nenajdeme, si musíme sáhnout do Google Search Console neboli nově Google Webmaster Tools.  Zde si zaškrtněte jak prokliky, tak i zobrazení. Úplně na konci stránky je tlačítko download, kde se vám stáhne celý přehled v csv.

Využtí Google Search Console pro analýzu klíčových slov
Search Console a přehled hledaných frází v Google, při kterých se web ve výsledcích hledání zobrazil

Tip: Zobrazená data máte pouze za 3 měsíce. Což je dost málo, když máte silně sezónní produkt. Pokud byste chtěli sbírat data v průběhu roku, abyste si pochytili sezónní výkyvy, tak si průběžně stahujte data. V Moz vytvořili skript na stahování těchto dat. Já osobně jsem nikdy nepoužil, ale pokud máte opravdu hodně projektů, tak to zkuste a napište mi, jestli vám to fungovalo.

Tip2: Při otvírání CSV z Search Console mi Excel ukáže rozsypaná data. Při otvírání si musíte dát pozor. Správně se vám .csv otvře s funkcí „načíst data z textu“ viz screen.

csv z search console
Pozor na otevření .csv z Search Console v Excelu

Google AdWords

V rozhraní Google AdWords se nám bude hodit hned několik různých zdrojů dat.

  1. Search terms (vyhledávací dotazy)
  2. Key Words (klíčová slova)
  3. Excluded Key Words (vylučující klíčová slova)

Začněme vyhledávacími dotazy. Přehled najdete v sekci Key Words > Search Terms viz screen. Nastavte si dostatečně široké období před stažením. Alespoň rok.

Přehled vyhledávacích dotazů v AdWords
Přehled vyhledávacích dotazů v AdWords

Klíčová slova si stáhněte taky. Z nějakého důvodu jste je do kampaní vkládali a možná je neuvidíte v search terms. Důvodů může být hned několik. Daná fráze má malou hledanost nebo vaše inzeráty nikoho nepřesvědčili, aby na váši reklamu klikli. AdWords totiž do search terms uvádí pouze fráze s proklikem. Dalším důvodem, proč nevidíte klíčová slova v search terms může být příliš nízký bid pro zobrazení na danou frázi, nebo pokud jste frázi omylem přidali do vylučujících slov. Stažení je podobné jako u vyhledávacích dotazů.

klíčová slova AdWords pro analýzu klíčových slov
Stažení všech klíčových slov z AdWords pro analýzu klíčových slov

Poslední zdroj z AdWords je seznam vylučujících slov, který naleznete ve sdílené knihovně AdWords. Je takový PPC konsens, že vytváříme list vylučujích slov s naprostými nesmysly. Zeptejte se kolegy PPCéčkaře, jestli takový list má a projděte ho. Je možné, že tam omylem přidal i něco, co tam nepatří.

seznam vylučujících slov pro analýzu klíčových slov
Seznam vylučujících slov pro analýzu klíčových slov

Pokud takový list nemáte, nezoufejte. Během klíčovky ho budeme tvořit tak jako tak. Můžete si případně stáhnout vylučující slova kampaní. Ty slova, která se opakují napříč kampaněmi, budou njspíše ta, která hledáme. Pokud ale nespravujete PPC kampaně, tak se do tohoto postupu raději nepouštějte. Strávili byste nad tím zybtečně moc času.

Sklik

V Skliku obdobně stáhnete vyhledávací dotazy a klíčová slova. Knihovna vylučujích slov tu bohužel není, tak vám bude muset postačit ta z AdWords.

Jak získat vyhledavaci dotazy z Skliku
Jak získat vyhledavaci dotazy a KWs z Skliku

Všimně te si, že vidíte mnohem více frází. Je to tím, že Sklik do výpisy vyhledávacích dotazů přidává i fráze, které se jen zobrazily, ale nikdo na ně neklikl. Viz příklad z následujícího screenu.

Vyhledávací dotazy v Skliku
Sklik zobrazuje i vyhledávací dotazy, při kterých nikdo reklamu neproklikl

Bing

Pokud máte mezinárodní kampaně a používáte Bing jako jeden z propagačních kanálů, tak využijte samozřejmě data i z Bingu. Najdete je podobně jako v AdWords. Keywords> Details > All search terms a pak jen stačí kliknout na export.

bing serach terms
Vyhledávácí dotazy v Bingu naleznete obdobně jako v AdWords

Bing je podobný AdWords. Ve výsledcích vyhledávacích dotazů zobrazuje také jen prokliknuté fráze.

Tip: Když máte v kampaních rozumné množství konverzí, případně víte, co se pod konverzemi skrývá, tak přijdete data o konverzích (počet, poměr) i do klíčovky. Je to jasný důkaz o výkonu a pro vás i případné prioritizaci. Je potřeba si ale dát pozor na několik faktorů.

  • Účty, které nemají rozumný počet konverzí, využívají tzv. soft konverze. Dejte si pozor, jak je vyhodnocujete. (Přehled, o jaké konverze se jedná, naleznete v AdWords v sekci segment > conversions > conversion name.)
  • Záleží na cílení. Pokud je kampaň nastavená pouze na Prahu, tak počet zobrazení, CPC i další metriky budou dost zkreslené.
  • Záleží na vylučujících slovech.

Kromě konverzí podle mě nedávají další metriky smysl. CTR záleží hodně na samotném inzerátu a známosti brandu.

Imprese do klíčovky nezadávám, pokud mám silně omezené cílení. Záleží na podílu zobrazení a regionálním cílení. Ale určitě mají smysl, pokud chcete odhadnout návštěvnost na dané fráze, nebo jak se liší hledanost z dat z návrhu klíčových slov a počet zobrazení z kampaní.

Záleží tedy na vás, kterou metriku do klíčovky přidáte. Když se pro přidání rozhodnete, tak  při tom myslete na výše zmíněné faktory a vysvětelete to i kolegům, kteří budou s klíčovkou pracovat.

V dalším článku najdete, jak s tímto ohromným množstvím dat pracovat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.